کد مطلب:280157 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

نور امید
نور امید همواره درون جان بشر را روشن داشته و او را در برابر حوادث ناگوار پایدار می سازد، و از گردنه ها و فراز و نشیب های گوناگون گذارنده گام به گام در مراحل ترقی و تكامل سیر می دهد.

اگر امید نبود بشر هیچ قدمی را برنمیداشت و هیچ رنج و زحمتی را متحمل نمی گشت، و به حل اینهمه مشكلات، و بازكردن اینهمه گره ها و كشف خواص ماده موفق نمی شد هرچه هست از كشاورزی و تولید و صنعت و هنر و علم و مظاهر گوناگون و نتایج روزافزون فعالیت و تلاش بشر از بركت نور امید است كه خواست خدا و سنت الله این نور را همیشه در باطن وجود انسان روشن داشته و جز معدودی همگان شكستها و ناكامیها را با آن قابل جبران می دانند وناراحتی و سستی را با آن از خود دور میسازند.



[ صفحه 6]



این نور در هنگامه هائیكه تاریكیها وجود فرد یا جامعه را فرامیگیرد، و امواج ابتلا آنها را احاطه مینماید و موانع موفقیتها مانند كوه ها بر سر راه خودنمائی می كنند ناگهان با یك درخش پرتوافكن شده از شكست روحی او را نجات می بخشد و همتها را بیدار، و عزمها را استوار و مشتها را محكم و تصمیمها را قاطع می سازد.

عقیده به مهدویت، و انتظار ظهور موعود آخر الزمان علاوه بر آنكه عقیده به یك واقعیت، و عقیده به وعده حتمی و تخلف ناپذیر الهی است همین نور امید و آینده نگری را موكد می سازد و از بركاتش این است كه منتظران را در راه یاری حق و یاری دین خدا و امر بمعروف و نهی از منكر و مبارزه با ظلم و زور و تسلیم نشدن در برابر باطل قوت می بخشد و جبهه اسلام را در مقابل كفر چنان می سازد كه نومیدی از فتح و پیروزی در آن مفهومی نداشته باشد غرب زدگی یا شرق زدگی وقتی چیره می شوند كه ما از خودمان و از مكتبمان مایوس شده باشیم واصالتها و سرمایه هائی را كه داریم كارساز ندانیم.

آنانكه علیه عقیده مهدویت تبلیغات و سم پاشی می نمایند می خواهند این موضع و سنگر را از مسلمانان بگیرند تا به آسانی مقلد بیگانگان و پذیرای عادات و تلقینات سوء آنان شوند.



[ صفحه 7]



تا جامعه ای خود را نبازد و از خودش و مكتبش ناامید نشود وابستگی فكری به بیگانگان پیدا نخواهد كرد، و اگر هم تحت سلطه سیاسی و نظامی آنها واقع شد می كوشد تا زنجیرهای سلطه بیگانه را پاره كند اما اگر احساس حقارت كرد اگر اندیشه اش و ایمانش شكست خورد، و اگر مكتب و راه دیگران را قوی تر و سازنده تر از راه و مكتب خود شناخت، و آنها را بعنوان الگو انتخاب كرد و ترقی را به تقلید از آنها گمان نمود خود را و ایدئولوژیهای مكتبی خود را فراموش خواهد كرد عقیده انتظار در معنای عامش كه فراگیر تمام مسلمین است و در معنای خاصش كه شیعه به آن معتقد است این حالات و خودباختگی ها را نفی می كند و مسلمانان را بر بازگشت به اسلام و تمسك بوحدت اسلامی و ریشه كن كردن نفوذ بیگانه و تنفر از كفر و الحاد دعوت مینماید. مسلمان اگرچه به ظاهر خلع سلاح شده و قوای مادی خود را نسبت به دشمن ضعیفتر ببیند هرگز احساس حقارت نمی نماید و میدان جهاد و تلاش را ترك نمی كند و خود را مافوق كفار می داند كه (العزه لله و لرسوله و للمومنین) به سرمایه های ایمانی و اسلامی خود و به وعده های الهی اتكاء دارد، و مرعوب و سست نمی شود كه (ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان كنتم مومنین)

آن غرب زدگانی كه حاضر نبودند در كارسازی اسلام بیندیشند و تسلط غرب را بر سرزمینهای اسلامی امری غیرقابل



[ صفحه 8]



رد می دانستند و آن چپ گرایانی كه نیم قرن است با عرضه احزاب و برنامه هائی كه از مكتب ماركس و لنین تغذیه مینمایند میخواستند در زیر پوشش مبارزه با امپریالیزم راه تسلط نفوذ شوروی را صاف و هموار نمایند اكنون كه می بینند اسلام چنین انقلابی را كه معجزه بزرگ قرن به شمار رفت بوجود آورد اگر انصاف داشته و خود را به بیگانه نفروخته باشند می فهمند كه اسلام پس از چهارده قرن چه قدرت عظیم و بیمانندی است پس از اینكه تمام مكتبها و گروه ها از ساقط كردن رژیم استعماری و آمریكائی شاه مخلوع عاجز شدند و حتی شوروی از اینكه بتواند با یاری و پشتیبانی از چپ گرایان و وابستگان خود شاه خائن را ساقط سازد مایوس گردیده و از در تملق و سازش با او وارد شده بود تا بلكه از آنچه آمریكا و دیگر دول غربی از ایران به غارت میبرند سهمی هم به آنها بدهد.این اسلام بود كه این رژیم نیرومند را ساقط و استعمار را به نوعی كه در حساب حساب گرهای ماهر سیاست نمی آمد طرد و رسوا ساخت.

اعتقاد به مكتب امامت و مهدویت و نیابت عامه فقهاء از حضرت مهدی علیه السلام یگانه الهام بخش امت مسلمان ایران بود كه این مشت محكم را بر دهان یاوه گویان و دشمنان اسلام، و مبلغمان مكتب های الحاد و ماركس پرستان و مزدوران سرمایه داران صهیونیسم آمریكا زد.



[ صفحه 9]



الهام از این مكتب مهدویت بود كه مسلمانان انقلابی ما را آماده شهادت كرد كه ده ها هزار شهید جانباز خون خود را در راه نجات اسلام نثار نموده و اسلام را به این فتح بزرگ نایل نمودند بدیهی است این انقلاب به پاسداری افراد مومن و متعهد نیازمند است و اكنون كه صدای دعوت اسلام از این مرز و بوم بلند شده است مسئولیت همه بیشتر از پیش است جهانیان همه رفتار ما و سازماندهی ما را زیر نظر گرفته و می خواهند از نو اسلام را از نظام جدیدی كه در ایران برقرار می شود بشناسند اگر ما نتوانیم این انقلاب را به ثمر اسلامی كامل برسانیم و ویژگیهای ممتاز اسلام را كه اسلام به آن معرف شده به دنیا نشان بدهیم و كفران نعمتی را كه به آن سربلند شده ایم بنمائیم و باز هم وابستگی یا خودكامگی نشان بدهیم به اسلام خیانت كرده و بسیاری را از اسلام مایوس خواهم نمود اگر خدای نخواسته در اثر غفلت انقلابی های مسلمان دیگران بخواهند ما را در عین حالی كه از استعمار غرب فاصله می گیریم و باید هم فاصله بگیریم به سوی شرق ببرند و به آنجا وابسته نمایند یا مكتبهائی را كه در اصل و بنیان از اقتصاد غیر اسلامی مایه می گیرد ترویج كنند همه خیانت به اسلام است و به نظر من انحراف از اسلام و برنامه های آن در این موقعیتی كه دنیا هم انقلاب ایران را اسلامی شناخته و منتظر پیاده شدن اسلام در این كشور می باشند از همكاری با ساواك شاه و سیا در دوره



[ صفحه 10]



گذشته اگر بدتر نباشد كمتر نیست مسئولیت فوق العاده زیاد است و خدا و پیغمبر و امام زمان و ارواح اولیاء اسلام و شهداء راه حق و مسلمانان جهان و مردم آزاد دنیا همه از ما انتظار دارند تا چگونه ما امتحان بدهیم و چگونه در این مقطع زمانی به تعهداتی كه داریم وفادار بمانیم و پرچم اسلام را به اهتزاز درآوریم.

اكنون هم همه امیدها به افراد مومن و مخلص است كه غیر از عظمت اسلام و اجراء احكام اسلام هدفی ندارند به آنانكه شهیدانی را كه در راه خدا داده اند با مقام و منصب و هیچ اعتباری معاوضه نمی كنند به آنها كه در برابر زحمات و تلاشها راه پیمائیها تعطیل كسب و كار و بازار به زندان افتادنها، ناراحتیها و بی خوابیها از كسی اجر و مزدی نمی خواهند به آن كشاورزان و كارگران عزیزی كه فقط شور اسلام و عشق به پیاده شدن احكام قرآن آنها را به اعتصابات و تظاهرات و تحمل صدمات و مكرومیتها برانگیخت و بالاخره به آنهائی كه از صمیم جان یار و وفادار و پشتیبان اسلام هستند، و همه چیز را در چهار چوب احكام اسلام می خواهند و فریب آنان را كه می خواهند به نام دلسوزی برای كشاورز و كارگر راه امت مسلمان را عوض كنند و خود را به مقامات و مناصبی برسانند نخورند امید ما به آن افراد آگاهی است كه می خواهند برای به ثمر رساندن این انقلاب همگان را در آن جذب و به آن امیدوار سازند و با گروه بندی ها



[ صفحه 11]



و اختصاص الفاظ مجاهد و مبارز به خود و گروهشان جامعه و امت اسلام را تجزیه نمی نمایند به آنها كه با اینكه در راه انقلاب شهیدها داده اند و در برابر مقام و منصبی نمی طلبند و اسم و آوازه ای نمی جویند.

انقلاب اسلامی به این افراد و به اخلاص آنها مدیون است، و اكنون هم افرادی با چنین خلوص نیت می توانند با الهام از تعالیم اسلام و پیروی از رهنمودهای روحانیت این انقلاب را در هویت اسلامیش حفظ نمایند، و نگذارند با تز اسلام منهای روحانیت كه خطرناكترین تزهای ضد اسلامی است و جز اسلام منهای اسلام مفهوم ندارد اسلام را بكوبند و زمینه ی بازگشت استعمار آمریكا یا تسلط مسكو را فراهم سازند.

اصالت مهدویت

در رابطه با مطالب بالا و نقش سازنده عقیده به مهدویت در پاسداری از ایدئولوژیهای اسلام و به وجود آوردن انقلاب اسلامی ایران در كتاب حاضر اصالتهای این عقیده از ده جهت به شرح زیر بررسی می شود.

1- اصالت مهدویت از جهت معقول بودن امكان آن.

2- اصالت مهدویت از جهت اتكاء بر مبانی معقول و منطقی.



[ صفحه 12]



3- اصالت مهدویت از جهت موافقت با فطرت و نوامیس عالم خلقت.

4- اصال مهدویت از جهت قبول و ابتناء آن بر بشارت پیامبران و ادیان آسمانی.

5- اصالت مهدویت از جهت ابتناء آن بر آیات قرآن كریم.

6- اصالت مهدویت از جهت ابتناء بر احادیث معتبر و متواتر.

7- اصالت مهدویت از جهت اتفاق مسلمانان و اجماع شیعه و اهل سنت.

8- اصالت مهدویت از جهت معجزات وكرامات.

9- اصالت مهدویت از جهت ابتناء آن بر توحید و یكتاپرستی.

10- اصالت مهدویت از جهت نقش آن در عمل و برقراری عدالت و به ثمر رساندن انقلاب اسلام.



[ صفحه 15]